Vaccination til hunde – Sydeuropa

Beskyt din hund mod alvorlig sygdom inden ferien sydpå i Europa nu kan hunde vaccineres mod leishmaniose​

En nyudviklet vaccine, cani­leish, giver for første gang mulighed for at vaccinere hunde mod den alvorlige sygdom leishmaniose, hvor hunden smittes med en parasit.

Parasitten overføres til hund­en ved stik af sandfluer – ikke at forveksle med myg – som er udbredt I landene omkring middelhavet, bl.A. Italien, Grækenland, Spanien og den sydlige del af Frankrig.

Har man planer om at tage sin hund med på ferie I disse lande, kan man nu få en forebyggende behandling hos dyrlægen.​

Vaccinér hunden inden ferien

Leishmaniose hos hunde har været kendt I mere end 20 år, og der er til dato ikke fundet nogen helbredende behand­ling.

Det gør det vigtigt at forebygge – og for at opnå tilstrækkelig beskyttelse, skal der vaccineres med canileish 3 gange med 3 ugers mellemrum. Herefter vil det kun være nødvendigt med 1 årlig vaccination for at vedligeholde hundens immunforsvar.

Er din hund smittet?

Hvis din hund får parasitten I kroppen, vil symptomerne ikke altid kunne ses med det samme. De kan udvikle sig langsomt, så hunden egentlig virker rask, selv om den er smittet.

Symptomerne på Leishmaniose er bl.a. feber, tab af pels især omkring øjnene, vægttab, problemer med hud og kløer, samt at den mister lysten til at motionere. Hund­ens indre organer bliver også påvirket, og det kan føre til blodmangel, gigt og nyresvigt. Eksperter vurderer, at der i dag er 2,5 millioner smittede hunde i Europa.

Få et tjek hos dyrlægen

For at vaccination skal være effektiv, må hunden ikke være smittet med Leishmaniose eller på anden måde være svækket. Derfor er det vigtigt at bestille et helbredstjek mindst 10 uger før ferien sydpå.

Den nye vaccine, CaniLeish, er udviklet af Virbac Animal Health, og den forebyggende behandling fås hos dyrlæger over hele landet.

Se mere på www.virbac.dk​

Det er virkelig et dejligt personale. Fremover tager jeg altid mine dyr ned til dem fordi jeg ved at de vil behandle dem ordentligt og med respekt. Ingen sure miner herfra!

Hilsen en meget glad kunde og hendes lille chichi

Sarah Williams

Har været kunde siden klinikken åbnede i 1984. Har altid været fuld tilfreds.

Lise Larsen