Hund & Kat

EU-Land (1)

• ID-mærkning (3)
  • Rabies vaccination (+21 dage (2))
  • EU kæledyrspas

Storbritanien, Irland, Finland, Norge & Malta​

• ID-mærkning (3)
  • Rabies vaccination (+21 dage (2))
  • EU kæledyrspas
  • Kun hund: Behandling mod rævens dværgbændelorm.
    Behandles 1-5 døgn (mindst 24 timer, højst 120 timer) før indførsel.
    Dyrlæge skal dokumentere behandlingen i passet.

(1) Ved rejse til Sverige skal ankomsten meldes i tolden.

(2) Vaccination senest 21 dage før indrejse.

(3) Fra 3. juli 2011 vil kun en mikrochip betragtes som en gyldig id-mærkning. Det vil sige, at fra den dato skal alle hunde, katte eller fritter, der skal med ud at rejse, og som endnu ikke er id-mærket, mikrochippes. Hunde, katte og fritter, der har en letlæselig tatovering, som er foretaget før 3. juli 2011, vil efter EU reglerne betragtes som lovligt id-mærket.

Dog anbefaler Fødevarestyrelsen, at ejeren til et dyr, der ikke har en letlæselig tatovering, får dyret mikrochippet, og at mikrochipnummeret føres ind i passet.

Id-mærkningen af dyret skal ske inden eller samtidig med vaccinationen imod rabies. Hvis vaccinationsdatoen er tidligere end id-mærkningsdatoen, vil dyret opfattes som u-vaccineret, med mindre der entydigt er dokumentation for tidligere vaccinationer og sporbarhed til dyrets id-mærkning.​

Obs: alternativ behandling til pendlere til Norge

Som et alternativ til behandling højst 120 timer og mindst 24 timer inden afrejse, kan hunde gennemgå et behandlingsforløb, hvor de af en dyrlæge bliver behandlet mindst 2 gange med max. 28 dages mellemrum inden indrejsen til Norge. Derefter behandles der mindst hver 28. dag. Dette alternativ retter sig særligt til dem, som ofte rejser til Norge med deres hund. Hvis hunden bliver i Norge skal den også behandles mindst 28 dage efter sidste behandling, selvom den ikke skal ud og rejse mere.​