Den gamle hund/kat

Den gamle hund / kat

Den ældre hund eller kat begynder ofte at få diverse skavanker, og det er ikke alle, der kan kureres fuldstændigt. Ofte er det dog muligt at finde frem til en behandling og en daglig rytme, der gør alderdommen til en acceptabel tid.

MODSTANDSKRAFT:
Ældre dyr er mere modtagelige for infektioner, ligesom det tager længere tid at komme sig efter sygdomme, operationer osv.

FODRING:
Mange gamle dyr døjer med overvægt, de motionerer ikke så ivrigt, og stofstiftet går ikke så hurtigt. Overvægten er desværre med til at forkorte og forringe tilværelsen. Her er et område, hvor ejeren virkelig kan gøre en forskel. Der er foder, som er specielt fremstillet til den gamle hund eller kat, så kom ind og få en snak og en smagsprøve.

GIGT:
Er især et problem hos de store hunderacer. Der er ofte tale om slidgigt i ryg eller hofter. Man kan sjældent helbrede gigtsygdomme, behandlingen drejer sig oftest om at fjerne smerterne, så hunden får et godt liv. Dette kan gøres ved hjælp af forskellige former for gigtmedicin, men det er også vigtigt at holde hunden slank og give den reglmæssig motion.
SYGDOMME:
Hos det ældre dyr kan visse organer begynde at blive slidt, det kan være hjertet, nyrerne og så videre. Ved mistanke om dette vil dyrlægen ofte foreslå nogle yderligere undersøgelser f.eks. blodprøver, røntgen eller lignende. Mange af disse sygdomme kan ikke helbredes, men afhjælpes ved hjælp af specialfoder og / eller medicin.​

SVULSTER:
Hyppigheden af både godartede og ondartede svulster stiger med alderen.For at afgøre hvad der er tale om, tager dyrlægen ofte en lille prøve ud og mikroskoperer, så man bedre kan vurdere, om man skal operere eller ej.

AFLIVNING:
Det er altid vanskeligt for dyreejeren at træffe den endelige beslutning. Dyrlægen forsøger naturligvis at rådgive efter bedste evne, men den endelige beslutning er ens egen.

Aflivningen kan enten foregå på klinikken eller hjemme i dyrets vante omgivelser. Hunde får en bedøvende indsprøjtning i låret, og når de sover trygt, aflives de med en overdosis sovemiddel i en vene i forbenet. Katte aflives ligeledes med en overdosis af sovemiddel. Aflivede dyr bliver kørt på Adas Kæledyrskrematorium, hvor de bliver kremeret. Dette er noget vi her på klinikken sørger for.

Se evt. www.adakrem.dk.​