Felv leukæmivirusinfektion hos katte – spørg dyrlægne til råds

Hvad er katte-leukæmivirus?

Katte-leukæmi (FeLV) skyldes et retrovirus, som forårsager undertrykkelse af immunsystemet, blodmangel og/eller tumorer i lymfeknuderne. Det rammer katte over hele verden. Antallet af katte med FeLV-infektion i Europa er lav (<1%), men den kan være mere end 20% lokalt.

Gennem de sidste 25 år er antallet af katte med FeLV-infektioner faldet betydeligt takket være pålidelige diagnostiske test og vacciner.​

Smitteveje

FeLV-inficerede katte smitter raske katte gennem udskillelse af virus i spyt, afføring, næsesekreter og modermælk. Smitten sker primært gennem venligtsindet kontakt (gensidig slikning) men også gennem bid.

Hos syge hunkatte resulterer drægtighed normalt i fosterdød, dødfødte killinger eller syge og svage killinger.

Unge killinger er specielt modtagelige for FeLV-infektion. Med alderen bliver katte i stigende grad modstandsdygtige.​

De mest almindelige symptomer på FeLV-syge katte er:​

• Blodmangel
  • Dårligt immunforsvar og dermed hyppige infektioner
  • hævede lymfeknuder

Mindre almindelige:​

• Nyresygdomme
  • Ledsygdomme
  • Kronisk dårlig mave
  • Reproduktionslidelser (abort, dødfødte og svage killinger)
  • Forskellige symptomer fra nervesystemet (lammelser, øjenlidelser, unormal opførsel)

Her på klinikken kan vi teste for FeLV ved en simpel blodprøve.

Håndtering af sygdommen

FeLV-inficerede katte bør behandles for eventuelle følgesygdomme og blive indendørs og gennemgå regelmæssig kliniske undersøgelser (hver 6 måned).

Virus overlever ikke længe uden for værten og ødelægges nemt ved disenfektionsmidler, sæbe, opvarmning og udtørring.

Virus kan dog overleve i afføring. Det forbliver levedygtigt, hvis det opbevares fugtigt ved stuetempratur.

Vaccinationsanbefalinger:
Alle sunde katte med potientiel risiko for smitte (udekatte, FeLV-højrisiko områder) bør vaccineres mod FeLV.

Alle katte med ukendt FeLV-status bør testes inden vaccination (blodprøve).

Killinger bør vaccineres ved 8-9 ugers alderen i forbindelse med vaccination mod kattesyge og katteinfluenza og igen 4 uger efter samt ved efterfølgende årlige eftersyn.​

Har været kunde siden klinikken åbnede i 1984. Har altid været fuld tilfreds.

Lise Larsen

Det er virkelig et dejligt personale. Fremover tager jeg altid mine dyr ned til dem fordi jeg ved at de vil behandle dem ordentligt og med respekt. Ingen sure miner herfra!

Hilsen en meget glad kunde og hendes lille chichi

Sarah Williams