Felv leukæmivirusinfektion hos katte – spørg dyrlægne til råds

Hvad er katte-leukæmivirus?

Katte-leukæmi (FeLV) skyldes et retrovirus, som forårsager undertrykkelse af immunsystemet, blodmangel og/eller tumorer i lymfeknuderne. Det rammer katte over hele verden. Antallet af katte med FeLV-infektion i Europa er lav (<1%), men den kan være mere end 20% lokalt.

Gennem de sidste 25 år er antallet af katte med FeLV-infektioner faldet betydeligt takket være pålidelige diagnostiske test og vacciner.​

Smitteveje

FeLV-inficerede katte smitter raske katte gennem udskillelse af virus i spyt, afføring, næsesekreter og modermælk. Smitten sker primært gennem venligtsindet kontakt (gensidig slikning) men også gennem bid.

Hos syge hunkatte resulterer drægtighed normalt i fosterdød, dødfødte killinger eller syge og svage killinger.

Unge killinger er specielt modtagelige for FeLV-infektion. Med alderen bliver katte i stigende grad modstandsdygtige.​

De mest almindelige symptomer på FeLV-syge katte er:​

• Blodmangel
  • Dårligt immunforsvar og dermed hyppige infektioner
  • hævede lymfeknuder

Mindre almindelige:​

• Nyresygdomme
  • Ledsygdomme
  • Kronisk dårlig mave
  • Reproduktionslidelser (abort, dødfødte og svage killinger)
  • Forskellige symptomer fra nervesystemet (lammelser, øjenlidelser, unormal opførsel)

Her på klinikken kan vi teste for FeLV ved en simpel blodprøve.

Håndtering af sygdommen

FeLV-inficerede katte bør behandles for eventuelle følgesygdomme og blive indendørs og gennemgå regelmæssig kliniske undersøgelser (hver 6 måned).

Virus overlever ikke længe uden for værten og ødelægges nemt ved disenfektionsmidler, sæbe, opvarmning og udtørring.

Virus kan dog overleve i afføring. Det forbliver levedygtigt, hvis det opbevares fugtigt ved stuetempratur.

Vaccinationsanbefalinger:
Alle sunde katte med potientiel risiko for smitte (udekatte, FeLV-højrisiko områder) bør vaccineres mod FeLV.

Alle katte med ukendt FeLV-status bør testes inden vaccination (blodprøve).

Killinger bør vaccineres ved 8-9 ugers alderen i forbindelse med vaccination mod kattesyge og katteinfluenza og igen 4 uger efter samt ved efterfølgende årlige eftersyn.​